vrijdag 6 september 2019

Welkom Lieze, Finn, Jesse en Leon!

Niet 1, niet 2, niet 3, maar wel 4 nieuwe Banaantjes verwelkomden we op maandag in onze klas. We leerden Lieze kennen, het zusje van Abel van de Krokodilletjes. Samen met Finn zijn ze beide jongste kleuters. Ook Leon en Jesse zijn twee nieuwe Banaantjes en allebei een oudste kleuter.
























Het was dus een gezellig weerzien en samenzijn, die eerste ochtend. Maar er was toch ook wel iets geks gebeurd. 'We hebben allemaal een CD gekregen', zei Tobin. 'Maar waarom?' Dat was een vraag die ons wel even bezighield. 'Het zal zeker wel voor een feest zijn, want er staat muziek op', zei August. Annelies vertelde dat de school jarig is en dat we daarom de CD's mochten versieren. Die zouden we dan later ophangen in de school. Klara, Annelore, Marie en Noah gingen meteen aan de slag. Ze werkten met lijm en zijdepapier. Anderen kozen ervoor om met verf hun exemplaar te versieren.

Finn ging op ontdekking in de klas en speelde met de boerderijdieren, samen met Leon. 'Want ik word later een boer!', zei Finn. Tuur toonde zijn werkkoffer en ook deze lag in de smaak bij Finn. Jesse ontdekte de zandbak en Lieze maakte een taart met de plasticine.

Marie ontdekte tijdens de middag dat onze bananenboom heel hard was gegroeid. Toen we deze de laatste keer maten met legoblokken, telden we er 34. 'Hoeveel zouden dat er nu zijn?', vroeg ze zich af. Klara kreeg het idee om opnieuw te meten met de blokken. De meisjes telden deze keer maar liefst 54 legoblokken.



Op dinsdag was Hanne opnieuw in onze klas. Zij keerde wat later terug van vakantie en had er meteen heel veel zin in. Ze maakte een kunstwerk met verf en proppen papier. Hiervoor gebruikte ze de verfrollers. Ook Leon en August hielpen hierbij.


Divano toonde trots zijn spidermanknuffel. 'Die kan spinnenwebben maken met zijn handen', zei hij. Kunnen wij dat ook? Een spinnenweb maken? 'Ja!', zei Marie. 'Als je in een houten plank spijkers klopt en dan met wol een spinnenweb rond de spijkers draait', vertelde ze.


Na de middagbuitentijd brachten we enkele stukken hout mee naar binnen. August probeerde deze van lang naar kort te leggen. 'Sommige stukken zijn precies wel even lang', merkte Tobin op. We luisterden naar het verhaal van een olifant en sloten de dag af met de afsluitkring.

Op woensdag hadden we een probleem. Onze klasdeur ging niet meer open. Het slot was stuk. Daarom gingen we samen met de Krokodillen op stap. We wandelden tot bij de schapen en langs de beek.





Op donderdag bracht Finn een maïskolf mee naar de klas. We dachten eerst goed na over hoe we deze open konden krijgen. Finn vertelde dat we de bladeren gewoon los moesten trekken. Het lukte. Nadien proefden we. En ook Noah had iets lekkers bij zich. Blauwe druiven van zijn druivelaar. Deze verdeelden we in zakjes en in onze brooddozen.







Naast al dat lekkers stond er 's morgens ook een grote zak in onze kring. 'Die heb ik meegebracht', zei Tuur. Hij vertelde dat het spelletjes waren die hij niet meer nodig had. We mochten ze eens uitproberen en de leuke houden voor in de klas. De anderen konden we naar de Kringloopwinkel brengen.

We bekeken onze spelletjeskast opnieuw en haalden er nog enkele spullen uit die we niet meer gebruikten. Want ook deze kunnen we naar de Kringloopwinkel brengen. Op vrijdag maakten we alvast een oproepbrief voor de andere klassen. Misschien hebben zij ook wel spullen die ze niet meer nodig hebben. Eens we alle spullen hebben ingezameld, plannen we een uitstap naar de Kringloopwinkel.

Volgende week gaan we zwemmen. Daar kijken we heel erg naar uit!




 

1 opmerking: